Monday, August 1, 2011

DIARI RAMADHAN_hari pertama

 بسم الله الرحمن الرحيم

salam.hari ni merupakan hari pertama aku berpuasa di bulan Ramadhan. honestly, mase hari sebelum genap 1 Ramadhan tuh, aku rase macam x ready lagi mentally, but physically i'm sure i can :] insya Allah. aku banyak pikir, ape yang aku nak baiki tahun ney. alhamdulillah, hasil daripada google aku cedok lah idea2 untuk baiki diri aku tahun ney. then, cepat je tangan ney buat list ape bende yang aku perlu buat.

actually, tindakan aku buat list tu semberono jer. T-T aku xde guide langsung. tapi, aku rase macam tergerak hati untuk berubah and aku rase bulan Ramadhan ney macam bulan yang tepat je untuk aku berubah. i mean, berubah kepada yang lebih baek ckit2 la. contohnye... urm, macam banyakkan mendampingi al-Quran, cuba untuk lakukan qiam setiap pagi before subuh, kurangkan mengumpat [opppsss!! :] , study and kurangkan korea. insya Allah. ya Allah, berilah aku kekuatan, kesabaran serta keikhlasan dalam menyempurnakan semua azamku ini. Amiiin...

ok,mase malam pertama bertarawikh, aku rase aku dah mula sedar dari mimpi yang panjang. OMG, i'm already in fasting month! aku x tawu ape yang aku rase malam 2, tapi yang pastinya aku sedar yang i've to do a lot of things now. bangun pagi alhamdulillah aku selamat menunaikan qiam. rasa tenang je. lepas tuh, baca quran. azam aku lagi 1 nak habiskan 30 juzuk dalam masa sebulan neh. :] insya Allah, moga tercapai hasrat aku ney. tapi mase ney still lagi bengong2 kot. hehe. x tawu lagi ape tujuan aku buat semua ney. aku cuma tawu nak pahala and aku akui x rase sabgat 'zuqq' amalan aku 2. ya Allah, jauhilah aku daripada sifat riak dan takabbur. aku takut amalan aku jadi sia2.. pas2 kat kelas, bla bla bla...

then, kitorang ade kelas pai hari neh. ustaz ade cakap yang bulan Ramadhan ney lah masenye kite nak mintak syurga , keampunan, dan segala nikmat Allah. ney la jugak masa nak rebut peluang merasai malam lailatul qadar 2. mase 2, seriously aku rase cam semangat giler! nak syurga Allah! nak mintak ampun segala dosa aku yang banyak giler2 tuh! nak rase malam lailatul qadar! nak! nak! sape x nak bende yang baek2. tambah2 pulak daripada Allah SWT, Pencipta kita. T-T

terima kasih ustaz! anda berjaya menyedarkan diri ini. Ya Allah, berikanlah aku peluang untuk merasai kemanisan Ramadhan tahun ney. panjangkanlah umurku, kedua ibu bapaku dan guru-guruku. aku xnak jadi macam yang ustaz cakap, ibaratnye macam pergi majlis makan2 yang ade macam2 makanan sedap2, tapi x makan pon, keluar macam 2 jer. sangat rugi kottt!!!! 

ok..sampai sini jer coretan diari hari ney :] moga kita sentiasa berada di bawah naungan-Nya. amiiin...

0 mangsa x bersalah:

Post a Comment